לידה מוקדמת 30.06.2021

הקשר בין משקל לידה נמוך קיצונית להזדקנות ביולוגית מואצת

במחקר זה נמצא כי גברים אשר נולדו במשקל נמוך קיצוני עברו תהלי הזדקנות ביולוגית מואץ

תינוק בפגיה (אילוסטרציה)
תינוק בפגיה (אילוסטרציה)

מטופלים אשר שרדו לאחר שנולדו במשקל לידה נמוך באופן קיצוני (ELBW) (<1,000 גרם) חשופים לעקה פיזיולוגית מוגברת במהלך חייהם ועלולים להיות בסיכון מוגבר לתהליך הזדקנות מואץ. החוקרים ביצעו השוואה בין הקוהורטה הוותיקה ביותר של שורדי ELBW אשר בוצע אחריה מעקב לקבוצת ביקורת של משתתפים שהיו במשקל לידה נורמלי (NBW) (>2,500 גרם) להזדקנות ביולוגית באמצעות שעון אפיגנטי.

החוקרים דגמו תאי בלוטות רוק מ-45 שורדי ELBW ו-49 משתתפים מקבוצת הביקורת בגיל 30 עד 35 שנים. שינויי אפיגנטי חושב באמצעות המשקל הממוצע של מתילציית DNA ברצף 353 ציטוזין-פוספאט-גואנין באתרי DNA.

תוצאות המחקר הראו כי לאחר התאמה למשתנים הרלוונטיים, נמצא קשר מובהק בין משקל לידה במגדר מסוים לבדיקת השעון האפיגנטי באתר 353 (p=0.03), כאשר גברים מקבוצת ELBW נמצאו עם גיל אפיגנטי מבוגר יותר בצורה מובהקת בהשוואה לגברים מקבוצת NBW (4.6 שנים, p=0.01). כמו כן, נשים שנולדו ב-ELBW לא היו מבוגרות יותר אפיגנטית בהשוואה לנשים שנולדו ב-NBW.

החוקרים סיכמו כי על פי תוצאות המחקר, למהלך הפרה-נטאלי עשויה להיות השפעה על תהליך ההזדקנות, וכן גברים אשר נולדו בלידה מוקדמת עלולים לחוות הזדקנות מואצת. על פי החוקרים, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בניטור ומעקב אחרי מטופלים שנולדו בלידה מוקדמת.

מקור:

Ryan J. Van Lieshout et. al (2021) DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2020-001230

נושאים קשורים:  הזדקנות ביולוגית,  משקל לידה נמוך באופן קיצוני,  לידה מוקדמת,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו