שבץ איסכמי 02.08.2021

מהם המנגנונים שבאמצעותם סרטן גורם לשבץ?

מחקר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology נערך במטרה לבחון את הפתופיזיולוגיה של שבץ איסכמי בקרב חולי סרטן

שבץ מוחי. הדמיה

מחקר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology נערך במטרה לבחון את הפתופיזיולוגיה של שבץ איסכמי בקרב חולי סרטן. לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר חתך פרוספקטיבי בין השנים 2016-2020 בשני בתי חולים, בו נכללו שלוש קבוצות של 50 משתתפים מבוגרים.

הקבוצה העיקרית כללה חולים עם גידול סרטני סולידי פעיל ועם שבץ מוחי חריף. קבוצות הביקורת כללו חולים עם שבץ מוחי חריף בלבד או סרטן פעיל בלבד.

המטופלים מקבוצות הביקורת הותאמו לחולים שסבלו מסרטן ושבץ מוחי על פי גיל, מין וסוג הסרטן. תוצאי המחקר היו סמנים ביולוגיים המטולוגיים שנבחרו מראש וכן זיהוי מיקרו-תסחיפים בבדיקת דופלר תוך-גולגולתי (TCD).

בסמנים ההמטולוגיים נכללו סמנים של מערכת הקרישה (D-dimer, thrombin-antithrombin), תפקוד טסיות הדם (P-selectin) ושלמות האנדותל (thrombomodulin, sICAM-1, sVCAM-1). הסמנים הביולוגיים הושוו בין הקבוצות באמצעות בדיקות Kruskal-Wallis ו-Wilcoxon Rank-Sum.

לצורך ניתוח סטטיסטי נעשה שימוש במודלים של רגרסיה ליניארית רב משתנית, עם תקנון לגזע, מספר גורמי הסיכון לשבץ מוחי, עישון, חומרת השבץ ושימוש בטיפול אנטי-תרומבוטי. השוואת הנוכחות של מיקרו-תסחיפים בבדיקת דופלר נערכה באמצעות מבחן כי-בריבוע (chi-square).

הרמות של כל הסמנים הביולוגיים שנבדקו במחקר היו שונות בין הקבוצות. השוואה חד-משתנית בין הקבוצות העלתה כי ביחס לקשתי קבוצות הביקורת, לחולים עם סרטן ושבץ היו רמות גבוהות יותר של D-dimer, sICAM-1, sVCAM-1 ו-thrombomodulin; רמות גבוהות יותר של thrombin-antithrombin בהשוואה לחולים עם סרטן בלבד; ורמות גבוהות יותר של P-selectin בהשוואה לחולים עם שבץ מוחי בלבד. ניתוחים מרובי משתנים הניבו תוצאות דומות.

בדיקת דופלר תוך-גולגולתי הביאה לזיהוי מיקרו-תסחיפים בקרב 32% מהחולים עם סרטן ושבץ מוחי, בקרב 16% מהחולים עם אירוע מוחי בלבד ובקרב 6% מהחולים עם סרטן בלבד (p = 0.005).

לסיכום, לחולים עם אירוע מוחי הקשור לסרטן יש רמות גבוהות יותר של סמנים ביולוגיים המעידים על תפקוד לקוי של מערכת הקרישה, טסיות-הדם והאנדותל. בנוסף, הם סובלים ממספר גבוה יותר של מיקרו-תסחיפים ביחס למטופלים מקבוצות הביקורת.

מקור:

Navi, BB et al. Annals of Neurology. 2021 Jul;90(1):159-169.doi: 10.1002/ana.26129

נושאים קשורים:  שבץ,  סרטן,  קרישה,  טסיות,  אנדותל,  מיקרו-תסחיפים,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו